Tips bij het ondernemen in zwaar weer

Tips bij het ondernemen in zwaar weer
Ondernemen is risico's nemen en kansen grijpen. In tijden van onzekerheid zijn de risico's groter dan normaal. Ook de ondernemer moet nu wellicht extra op zijn tellen passen. Hieronder staan 10 tips bij het ondernemen in zwaar weer:
  
  
  
  

Tip 1: Kijk vooruit en handel op tijd Ondernemen is vooruit zien, op de korte maar vooral op langere termijn. Paniek en angst zijn slechte raadgevers, maar wacht niet tot de zaken urgent worden. Neem tijdig maatregelen en maak hier juist nu de tijd voor.

Tip 2: Houd uw debiteurenbeheer op orde Houd de inkomsten in de gaten. Het is belangrijk om rekeningen op tijd te versturen en direct actie te ondernemen bij late betaling. Check ook de kredietwaardigheid van handelspartners en leveranciers.

Tip 3: Kijk nogmaals naar het ondernemingsplan Het is verstandig om het ondernemingsplan nog eens te bekijken. Denk nog eens na over geplande investeringen. Zijn de omstandigheden nog hetzelfde als bij de opstelling er van? Is er sprake van veranderingen die tot andere uitkomsten leiden?

Tip 4: Denk na over personeel De ondernemer kan zijn personeelsbestand heroverwegen om te snijden in kosten.

Tip 5: Houd kosten in de gaten Reduceer kosten waar mogelijk.

Tip 6: Maak een omgevingsanalyse Met een omgevingsanalyse komt de ondernemer er achter of de economische crisis wellicht ook kansen voor hem biedt.

Tip 7: Denk na over krediet Het is nu extra lastig om krediet bij banken te verwerven. Dit duurt langer dan normaal. De ondernemer kan alternatieve financieringsbronnen overwegen.

Tip 8: Heroverweeg productportfolio Bekijk nog eens kritisch het productassortiment. Klanten hebben in onzekere tijden andere voorkeuren.

Tip 9: Bepaal opnieuw de prijzen Heroverweeg het prijsbeleid. De prijs is een mogelijkheid om het gedrag van klanten te beïnvloeden.

Tip 10: Blijf op de hoogte van de economie Blijf op de hoogte van wat er gaande is in de economie. Informeer daarom intensiever dan gewoonlijk over ontwikkelingen in de economie, het consumentenvertrouwen en branche-informatie.